Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: شناخت و ارتباط معنوى و عاطفى منتظران و یاران «امام زمان (عج)» به نحوی است که آنان همواره خود را پیش روى حضرت «ولی عصر (عج)» مى‌بینند و وجود ایشان را درک مى‌کنند و با ندیدن ایشان هیچ گونه شک و تردیدى براى آنان حاصل نمى‌شود.

محمد شریفی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون آغاز امامت «امام زمان (عج) گفت: «امام زمان (عج) تنها فرزند «امام حسن عسکری (ع)» هستند که در سال ۲۵۵ هجری قمری به دنیا آمدند ایشان در سال ۲۶۰ پس از به شهادت رسیدن پدر بزرگوارشان «امام یازدهم (ع)» به امامت رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در همین راستا ادامه داد: اگرچه «حضرت مهدی(عج)» در سن ۵ سالگی به امامت رسیدند، اما این امر باعث نشد تا شیعیان به گمراهی کشیده شوند، زیرا همه «ائمه معصومین (ع)» زمینه را برای امامت ایشان فراهم کرده بودند و هریک در فراخور شرایط پیرامون «امام زمان (عج)» سخن گفته و جامعه را آماده حضور و امامت ایشان کرده بودند، البته امامان دیگر همچون «امام جواد (ع)» و «امام هادی (ع)» نیز در سن ۷ سالگی به امامت رسیدند، اما «حضرت مهدی(عج) در سن پنج سالگی به امامت رسیدند.

شریفی با اشاره به دوران امامت «امام زمان (عج)» ابراز کرد: «امام زمان (عج)» دو غیبت صغری و کبری را در کارنامه امامتشان دارند غیبت صغرا که از زمان شهادت پدر بزرگوارشان تا ۷۰ سال بعد از آن است که چهار نایب مشخص دارد، اما در غیبت کبری که مدت زمان آن مشخص نیست نواب ایشان نیز با خصوصیات ویژه بیان شده تا مردم بتوانند نواب عام را شناسایی کنند.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه مطالب و گفت‌وگوهای مذهبی اینجا کلیک کنید

وی پیرامون توانمندی‌های «امام زمان (عج)» ابراز کرد: «پیامبر اکرم (ص)» در معرفی «امام زمان (عج)» فرمودند: قائم آل محمد (عج)»، شرق و غرب عالم را زیر فرمان حکومت خود مى آورد، «امام زمان (عج)» در اطراف جهان به کوه و دشت و بیابان قدم خواهد گذاشت و همه را زیر چتر حکومت خود خواهد کشید، خداوند «امام زمان (عج)» را به وسیله ترسى که در دل دشمنان مى افکند یارى خواهد کرد. «قائم آل محمد (عج)»، جهان را پر از عدل و داد مى کند، همان طورى که از ظلم و جور پر شده است.

این کارشناس علوم قرآنی پیرامون وظایف منتظران «حضرت مهدی(عج)» در زمان غیبت ایشان بیان کرد: منتظران واقعی دو وظیفه دارند شناخت معرفتی و شناخت رسمی، یک منتظر واقعی باید اطلاعات دقیق و درستی از «امام زمان (عج) خود داشته باشد تا به انحراف کشیده نشود، در طول تاریخ فرقه‌ها و سیاست‌های گوناگونی پا به عرصه نهاده‌اند که تلاششان انحراف در جامعه و سوء‌‌استفاده از بی اطلاعی مردم بوده است.

وی پیرامون دلیل غیبت «امام زمان (عج)» بیان کرد: سخنان «ائمه معصومین (ع)» در مورد علل غیبت «امام زمان (عج)» نشان می‌دهد این رویداد حکمت هاى گوناگونى را در پس خود دارد از جمله ترس از جان، ستم پیشگى مردمان و آماده نبودن جامعه برای پذیرش حق و همراهی با آن، براى غیبت برشمرده شده است با این حال در کتاب هاى معتبر، موارد متعددى از تشرّفات دوستداران و منتظران به محضر «امام زمان (عج)» ذکر شده است. البته باید تاکید کرد اولیا و دوستدران «امام زمان (عج)» به خدمت ایشان رسیده، اما خبر آن را پنهان کرده، و مجاز به آشکار نمودن آن‌ نیستند برخی نیز آن حضرت را زیارت نموده ولى آن بزرگوار را نشناخته و بعد‌ها متوجه ایشان شده‌اند.

شریفی به یکی از مهمترین وظایف منتظران در زمان غیبت «حضرت مهدی(عج)» اشاره و ابراز کرد: یکی از مهمترین رویکرد‌های منتظران دعا برای فرج «حضرت مهدی(عج)» است، حتی خود انتظار هم به عنوان یک عبادت در نظر گرفته می‌شود در حدی که «امام صادق (ع)» در این باره فرمودند: نزدیک‌ترین حالت بندگان به خداوند، زمانى است که حجت خدا را از دست داده باشند و او براى آنان ظاهر نباشد؛ آنان از او محروم باشند، در حالى که مى دانند او وجود دارد و حجت خدا بر آنان تمام شده باشد، در چنین زمانى باید منتظر فرج و گشایش در هر صبح و شام باشند.

این کارشناس علوم قرآنی به یاران خاص «امام زمان (عج)» در زمان ظهور ایشان اشاره و تاکید کرد: در روایات بسیاری پیرامون زمان ظهور «حضرت مهدی(عج)» مطالبی مطرح شده و در همه آن‌ها به ۳۱۳ نفر از یاران خاص و ویژه ایشان که اکثریت آنها جوان هستند تاکید شده است، نکته قابل توجه بیشتر آنان ایرانی و شیعه هستند، همچنین ۵۰ نفر از این افراد را بانوان تشکیل می‌دهند، این حکومت «امام زمان (عج)» است که تمام جهان را در بر می‌گیرد و عدالت جهان گستر اسلام ناب محمدی را به معنای حقیقی‌اش به دنیا عرضه می‌کند.

شریفی با اشاره به امامت «امام زمان (عج)» در زمان غیبت خاطر نشان کرد: منتظران در دوران غیبت «حضرت مهدی(عج)» از وجود با برکت ایشان بى‌بهره نیستند و همواره با توسلات، ارتباطات معنوى ارتباط خود را با ایشان بر قرار می‌کنند، علاوه بر این شناخت و ارتباط معنوى و عاطفى منتظران و یاران «امام زمان (عج)» به نحوی است که آنان همواره خود را پیش روى حضرت «ولی عصر (عج)» مى‌بینند و وجود ایشان را درک مى کنند و با ندیدن ایشان هیچ گونه شک و تردیدى براى آنان حاصل نمى شود و از معرفتشان نسبت به «امام زمان (عج)» کاسته نمى گردد، «امام صادق (ع)» در این باره فرموده‌اند: «و البته خداوند مى دانست که اولیایش به تردید نمى افتند و اگر مى دانست که آن‌ها به تردید مى افتند، حجت خود را چشم بر هم زدنى از آنان مخفى نمى داشت».

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار مذهبی امام زمان عج

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار مذهبی امام زمان عج امامت رسیدند حضرت مهدی عج امام زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۸۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام صادق(ع) در مناظرات آموزگار اخلاق و ادب بودند

خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه- عصمت علی آبادی: امروز ۲۵ شوال سالروز شهادت صادق آل محمد (ص) رئیس مذهب شیعه جعفری است. امام جعفر صادق علیه‌السلام در سن ۳۱ سالگی به امامت رسید و مدت امامت آن حضرت ۳۴ سال و طول عمر ایشان ۶۵ سال بوده است. امامت امام صادق (ع) همزمان با سال‌های پایانی حکومت امویان و سال‌های آغازین حکومت عباسیان بود. از آنجا که حکومت بنی امیه در این سال‌ها رو به ضعف و سقوط می‌رفت و بنی عباس نیز استقرار پیدا ننموده بودند و در ابتدای حکومت خود منش سرکوب را نداشتند، به امام صادق علیه‌السلام فرصتی دست داد که نهضت علمی و فرهنگی بزرگی را شروع نماید و پایه‌های علمی مکتب شیعه را محکم کند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علم الهدی استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در اصول و تعالیم دینی ما نقش رهبر، امام و مقتدا به عنوان نقش تأثیرگذار و تعیین کننده می‌تواند در فرایند سعادت انسان‌ها تأثیر بسزایی داشته باشد. وجود مقدس امام صادق (ع) به عنوان رئیس مذهب شیعه در حقیقت چهره و شخصیتی است که در ابعاد مختلف علمی و رشته‌های گوناگون دانش به خصوص در فقه، اصول و کلام سرآمد همه دانشمندان و فقهای زمان خود و همیشه تاریخ بوده است، امام صادق (ع) با منظومه فکری که در بین امت اسلام ایجاد کردند در حقیقت روش فهم آیات قرآن و دریافت حقیقت سخنان پیامبر (ص) و همچنین روش اجتهاد و شیوه استنباط در احکام دین را به تاریخ امت اسلام معرفی کردند و آموزش دادند. وجود مقدس امام صادق (ع) در مدیریت جامعه همواره به مقامات و مناصبی توجه داشتند که در ایجاد آرامش و امنیت فکری در جامعه نقش بسیار تأثیرگذاری داشته است. به عنوان مثال جایگاه معلمی از نظر امام صادق (ع) بسیار ویژه است. وقتی که امام صادق (ع) یکی از فرزندان خود را به دست معلم و آموزگاری سپردند که در خصوص مسائل دینی تعلیم داشته باشد، یکی از اساتید نزد امام صادق (ع) آمدند و فرمودند که فرزند شما توانسته است سوره توحید را از حفظ بخواند، امام صادق (ع) فرمودند اگر دهان این معلم را پر از طلا و جواهر کنیم کم است؛ زیرا توانسته است در رشد و تربیت یک انسان تأثیر بسزایی داشته باشد.

وی در خصوص نقش حاکم و قاضی اظهار داشت: امام صادق (ع) برای جامعه اسلامی با برنامه‌ریزی و برای آینده سلامت فکری و روحی مردم حکام خاصی را تعیین می‌کردند، تعیین قاضی و حاکم از جانب حضرت با وجود اینکه حضرت در شرایط تقیه و در محاصره مأموران بنی‌عباس بودند این کار عبث و بیهوده‌ای نبوده است اگرچه شاید آن قاضی به خاطر مأموران بنی‌عباس نمی‌توانست در مسند قضاوت ایفای نقش کند اما امام صادق (ع) آینده جامع اسلامی را می‌دیدند و بر همین اساس خود را موظف می‌دیدند که برای مردم قاضی یا حاکمی را تعیین کنند که در بزنگاه‌ها شیوه تشکیل حکومت اسلامی را نشان دهد. این نکته بسیار مهمی است که آن حضرت با انتخابگری خود شرایط قاضی و حاکم را به مردم معرفی می‌کردند تا مردم بدانند چه کسی می‌تواند به عنوان حاکم یا قاضی در جامعه ایفای نقش کند.

این استاد حوزه و دانشگاه درباره جایگاه علمی حضرت گفت: آوازه علم و دانش امام صادق (ع) در بین مردم چنان گسترده شده بود که از همه طوایف برای استفاده از علم ایشان به حضرت مراجعه می‌کردند حتی از رهبران سایر مذاهب اسلامی افرادی همچون ابوحنیفه، مالک ابن انس، احمد ابن حنبل شاگرد امام صادق بودند و ایشان را معتبرترین و موثق‌ترین انسان‌ها می‌خوانند. مالک ابن انس می‌گوید من در علم، عبادت و پارسایی بهتر از امام صادق (ع) را هرگز ندیدم و هرگز گوش من به کسی که با فضیلت‌تر از جعفر بن محمد باشد سخنی نشنیده است یا ابوحنیفه در یکی از سخنان خود می‌گوید که امام صادق آگاه‌ترین مردم نسبت به مسائل فقه، معضلات و مشکلات و علوم مختلف هر زمان است. سپس می‌گوید اگر دو سال شاگردی من در محضر امام صادق (ع) نبود هر آینه من هلاک شده بودم. آوازه علم امام صادق (ع) چنان وسیع و گسترده بود که دشمنان امام صادق او را وارث پیامبر می‌خواندند و مجبور می‌شدند در برابر مردم احترام ویژه‌ای به ایشان داشته باشند؛ لذا در میان شیعیان مذهب شیعه با فقه امام صادق شناخته می‌شود. ما را جعفری می‌گویند به این علت که عمده روایات فقهی که به دست ما رسیده است از وجود امام صادق (ع) بوده است؛ دلیل هم این بوده که در گذر حکومت از بنی امیه به بنی عباس و واسپاری آن فرصت بسیار ارزشمندی ایجاد شد که امام صادق با باز کردن درب منزل خود بیش از ۴ هزار شاگرد را در رشته‌های مختلف پرورش دادند و توانستند شاگردان مبرزی را در علوم مختلف تربیت کنند.

علم الهدی در زمینه صفات اخلاقی امام صادق (ع) عنوان کرد: در صفات اخلاقی سرآمد همه انسان‌های زمان خود و پس از آن بودند، علم، تقوا، اخلاص، دوراندیشی عقل، خدمت به مردم، ایثارگری، دراز کردن دست برای گرفتن دست‌های افتاده و رفع نیازهای مردم از ویژگی‌ها و خصایص اخلاقی آن حضرت بوده است و آن حضرت را نسبت به سایر افراد ممتاز می‌کرده است لذا کلاس درس امام صادق (ع) صرفاً کلاس درس نبوده است در کنار درس آموزش اخلاق و معرفت در سرلوحه سخنان و فرمایشات امام صادق (ع) وجود داشته است. امام صادق (ع) مناظرات بسیار زیادی را با رؤسای سایر مذاهب انجام دادند اما در کنار این مناظرات آموزگار اخلاق و ادب برای تمام حضار اعم از موافقان و مخالفان خود بودند. هر کس که امام صادق را می‌دید مجذوب اخلاق ایشان می‌شد. هر کس منطق ایشان را در فقه، اصول، رجال، کلام، تفسیر، پزشکی، شیمی، فیزیک وسلیر علوم مشاهده می‌کرد مجذوب ژرفای معلومات آن حضرت می‌شد؛ لذا حضرت شاگردانی را در همه علوم داشتند در کنار مباحثی که مطرح می‌شود که آن حضرت در فقه اصول طب نجوم زیست شناسی رجال کلام و سایر علوم شاگردان مبرزی را تربیت کردند.

وی افزود: زمان حیات امام صادق (ع) عصر ظهور فرقه و مذاهب الحادی بوده است، شبهات زیادی بر علیه اسلام و قرآن توسط فرقه‌ها و مذاهب الحادی تولید و در میان مردم رواج پیدا می‌کرد، امام صادق (ع) مبارزه با انحرافات و شبه افکنی‌ها را در سرلوحه کار فرهنگی خود قرار دادند، ملحدان و خدا گریزان در دوره امام صادق (ع) فعالیت وسیع و گسترده‌ای را داشتند نمونه آنها مثل ابن ابی العوجا، ابوشاکر دیصانی، ابن مقفع، ابن طالوت، افراد تأثیرگذاری در جامعه آن زمان بودند که امام صادق (ع) همچون سدی استوار مقابل شبهات این افراد ضدمذهب می‌ایستادند و اجازه نمی‌دادند افکار مسموم آنها در میان جامعه پخش شود؛ لذا در عصر امام صادق فرقه‌هایی مثل زیدیه و کیسانیه مجال بروز و ظهور پیدا کردند اما امام صادق (ع) با مناظراتی که با رؤسای زیدیه و کیسانیه کردند توانستند عده زیادی از آنها را به راه راست برگردانند. با غالیان و افرادی که اندیشه‌های غلو و افراطی داشتند حتی در میان افراطیان منتسب به مذهب شیعه؛ امام صادق (ع) با منطق و برهان با آنها مناظره و آنها را مجذوب منطق و استدلال‌های خود می‌کردند. در کنار اینگونه کارهای کلامی که آن حضرت انجام می‌دادند بخش عمده‌ای از فرصت‌های علمی امام صادق (ع) صرف حل مسائل فقهی می‌شد، همه فقهای چهارگانه مذاهب اسلامی شافعی‌ها، حنفی ها، مالکی‌ها، همه خود را مدیون امام صادق (ع) می‌دانستند. ابوحنیفه می‌گوید اگر جعفر بن محمد (ص) نبود مردم به مناسک حج آگاه نمی‌شدند، گویا چه او امام صادق (ع) را مجری و اجرا کننده احکام حج معرفی می‌کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: امام صادق (ع) روش اجتهاد و شیوه استنباط در احکام دین را به یاران خود آموزش می‌دادند، یکی از شاگردان او به نام عبدالاعلی بن یزید کلبی به محضر امام صادق (ع) وارد شد و از ایشان درباره مسح بر محل زخم در وضو یا همان وضوی جبیره را سوال کرد امام صادق علیه السلام وضو گرفتن را به او آموزش دادند، درباره حج و مسائل متفاوتی که در ابواب مختلف قضا، جهاد، شهادت، تجارت، مسائل طهارت و نجاست همه در حقیقت بخشی از فعالیت‌های علمی و فقهی آن حضرت است که امروز امت اسلام از بیانات آن حضرت بهره‌برداری و استفاده می‌کنند. امام صادق (ع) در کنار فقه و اصول روش اجتهاد را به شاگردان خود آموزش دادند، به عنوان مثال در آموزش استصحاب روایاتی که به ما رسیده است عمده از امام صادق (ع) بوده است، در باب برائت مباحث بسیار عمیق و وسیعی داریم که امروز فقهای ما با استناد به فرمایشات امام صادق قواعد و اصول عملیه را برای استنباط احکام شرعی از آن استفاده می‌کنند، فرمایشات امام صادق (ع) در حقیقت یک پیام بسیار ارزشمندی را برای فقها و مجتهدان به ارمغان داشت که باب علم را برای امت اسلام باز می‌کرد لذا فقه شیعه و جعفری پویا است و باب علم را منسد نمی‌داند همانگونه که اهل سنت باب فقه و علم و مسائل مستحدثه را منسد می‌بینند و می‌گویند چون ما نمی‌توانیم استنباط کنیم پناه به قیاس و… می‌برند اما فرمایشات امام صادق (ع) در اصول به عنوان ابزار استنباط در اختیار فقهای ما قرار داده است باب علم را به روی انسان‌ها باز می‌کند و اجازه می‌دهد که یک فقیه استنباط کند و تنقیح مناط داشته باشد و در مسائل مستحدثه به عنوان حکم ظاهری فتوایی را به مکلفان ارائه نماید.

وی گفت: وقتی در فقه جعفری استنباط باب احکام را مفتوح دیدیم آن زمان هر فقیهی می‌تواند در ارتباط با مسائل مستحدثه نوآوری داشته و احکام جدیدی را پدید بیاورد وقتی باب استنباط مفتوح باشد محدودیتی برای استنباطات یک فقیه ایجاد نمی‌شود. به تعبیر دیگر هر فقیهی برای خود رسالتی می‌بیند که در حقیقت اگر در علم و دانش او ابهامی وجود داشته باشد آنها را برطرف کند، امام صادق (ع) حتی در زمان خود به شاگردان خود توصیه می‌کردند که وقتی دسترسی به امام معصوم ندارید خود احکام را استنباط کنید و بر مبنای نظر خود عمل و استنباط‌های خود را به دیگران هم منتقل کنید. ایشان به دیگران هم اجازه داده بودند که اگر آنها هم به امام معصوم دسترسی ندارند به فقیهانی که به این توانمندی استنباط رسیده بودند مراجعه کنند و از آنها فتوا بگیرند و عمل کنند و در یک مسیر بسته باقی نمانند. اجازه‌ای که امام صادق (ع) به فقهای زمان خود دادند در حقیقت فقه شیعه را از بن‌بست خارج کرد و فقه شیعه را در زمان و مکان شناور قرار داد، شخصی نزد امام صادق (ع) آمد و گفت من داشتم می‌رفتم زمین می‌خوردم ناخن من از دست من جدا شد اکنون دست خود را بستم حالا می‌خواهم وضو بگیرم چگونه بگیرم امام صادق فرمودند حکم آن را از قرآن و استنباط استفاده کردند آنجا که قرآن می‌فرماید ما در دین برای شما هیچ حرج و بن‌بستی قرار ندادیم، بر همان دارویی که بر روی دست خود گذاشتید بر همان مسح کن و وضوی تو درست است. اینجا امام صادق یه قاعده اصلی فقهی را به این آقای سائل آموزش می‌دهند. حضرت با این قاعده راه استنباط احکام و روانسازی احکام را به این شاگرد خود آموزش می‌دهند. قاعده فقه شیعه در قرآن وجود دارد که پرکاربرد می‌شود و فقیه می‌تواند در همه جا از آن استفاده کند، لذا باب علم در فقه شیعه بسته نیست فقیه می‌تواند با استنباط و استفاده از آیات و روایات احکام مستثنا را به بهترین شکل استنباط کرده و فتوا بدهد.

کد خبر 6086168

دیگر خبرها

  • امام جعفر صادق (ع) مجاهد جهاد تبیین بود
  • دلایل مظلومیت امام صادق(ع) از زبان آیت‌الله علم‌الهدی
  • احیای جایگاه مرجعیت علمی اهل‌ بیت در مکتب امام صادق (ع)
  • خوش آن گروه که هستند با امام بقیع
  • امام صادق(ع) در مناظرات آموزگار اخلاق و ادب بودند
  • مطابق با سیره امام صادق(ع) نهی از منکر باید همراه با محبت باشد
  • سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب جعفری
  • سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • وظیفه شیعیان در دوران غیبت زمینه‌سازی و آماده کردن شرایط برای ظهور امام زمان(عج) است
  • خنثی‌سازی فتنه مدعیان دروغین مهدویت توسط امام صادق (ع)