نهم ربيعالاول سالروز آغاز ولايت و امامت و زعامت امام زمان عليهالسلام
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۵۹۲۹۰
به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از اقنا، پس از ولادت امام زمان عليهالسلام به دليل شرايط سياسى آن دوران تولد ايشان در زير پرده كتمان پوشيده ماند. امام حسن عسكرى عليهالسلام تولّد فرزند خويش را جز به اصحاب خاص خود در ميان ننهاد.
امامت ايشان بنا به حديثهای بسياری بود كه از پيامبر (ص) و امامان پيشين روايت شده بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سبب پنهان شدن آن حضرت اين بود كه خليفههای عباسی تصميم به كشتن او داشتند. در روايتى از كتاب غيبت، از عدّهاى از اصحاب امام عسكرى نقل شده است كه گفتند: نزد امام عسكرى عليه السلام گرد آمده بوديم و از وى درباره حجّت و پيشواى پس از او پرسش مىكرديم.
در مجلس او چهل مرد حضور داشتند. عثمان بن سعيد بن عمر عمرى در برابر آن حضرت بر پا خاست و گفت: فرزند رسول خدا! مىخواهم درباره مطلبى از شما سئوال كنم كه خود بدان داناتر از من هستی. امام به او فرمود: بنشين عثمان! عثمان ناراحت و خشمگين برخاست تا خارج شود. امّا آنحضرت فرمود: كسى بيرون نرود. هيچ كدام از ما بيرون نرفتيم.
تا پس از ساعتى كه امام، عثمان را با صداى رسا ندا داد. عثمان روى پاهايش برخاست. امام فرمود: آيا شما را به خاطر مطلبى كه آمدهايد، آگهى دهم؟ همه گفتند: آرى اى فرزند رسول خدا! فرمود: شما آمدهايد تا درباره حجّت پس از من سئوال كنيد: همه گفتند: آرى.
ناگهان پسرى را ديديم مثل پاره ماه، شبيهتر از هر كسى به امام عسكرى! فرمود: اين پس از من پيشواى شماست و جانشين من بر شما. او را فرمان بريد و پس از من به تفرقه دچار نشويد كه در دين خويش به هلاكت افتيد.
بدانيد كه شما پس از اين روز او را نخواهيد ديد تا عمرش كامل شود. از عثمان بن سعيد آنچه را مى گويد بپذيريد و فرمان او را اطاعت كنيد. كه او جانشين امام شماست و كار به دست اوست.
خلفاى عبّاسى بنابر عادت معمول خويش، هرگاه فرصتى براى كشتن اولياء اللَّه مىيافتند، فوراً آنها را به زهر از پاى در مىآوردند.
معتصم نيز، امام حسن عسكرى عليهالسلام را به زهر شهيد كرد و سپس درصدد يافتن فرزند آن حضرت بر آمد تا او را نيز از ميان بردارد و به خيال خويش دنباله امامت را نيست و نابود گرداند. معتصم عدهاى را به خانه امام فرستاد تا هر كه و هر چه در آنجاست توقيف كنند.
احمد بن عبداللَّه بن يحیى بن خاقان پسر وزير معتصم در اينباره مىگويد: چون امام حسن عسكرى(ع) بيمار شد.
پدرم به من پيغام داد كه امام بيمار شده. آنگاه خود همان لحظه سوار شد و به دارالخلافه رفت و سپس با پنج نفر از خادمان معتصم شتابان بازگشت. همه آنان از افراد مورد وثوق و خواص خليفه بودند.
يكى از آنها هم نحرير بود. پدرم به آنها دستور داده بود در خانه حسن بن على باشند و اوضاع و احوال او رازير نظر بگيرند.
همچنين در پى عدهاى از پزشكان فرستاده بود و به آنان دستور داده بود كه در خانه امام حسن عسكرى رفت و آمد كنند و هر بام و شام از او پرستارى و مراقبت كنند. چون دو روز از اين ماجرا گذشت، كسى نزد پدرم آمد و به وى خبر داد كه آن حضرت بيمارىاش شدت يافته و ضعيف شده است. پدرم سوار شد و به خانه آن حضرت رفت و به پزشكان دستور داد به خوبى حال آن حضرت را تحت نظر بگيرند. همچنين در پى قاضىالقضات فرستاد و به او دستور داد كه پيش او بيايد و ده تن از كسانى را كه به دين و امانتدارى و پرهيزگارى آنان مطمئن است، انتخاب كند و با خود بياورد.
آنگاه تمام آنها را به خانه امام حسن(ع) فرستاد و بديشان تكليف كرد كه شبانهروز همانجا بمانند. آنها در آنجا بودند تا آنكه امام حسن عسكرى عليهالسلام درگذشت.
رحلت او چند روز گذشته از ماه ربيع الاوّل سال ۲۶۰ واقع شد. با رحلت او سامراء يكصدا ناله برمىآورد كه ابن الرضا از دنيا رفت. خليفه عدّهاى را به خانه آن حضرت فرستاد تا خانه و اتاقها را بازرسى كنند و هر آنچه در خانه است مهر و موم نمايند و نشان فرزند آن حضرت را بجويند.
بدين گونه قدرت جاهلى و استكبارى مىكوشيد، ريشههاى امامت را از بيخ بركند و حركت اصيل مكتبى را دستخوش نابودى سازد. امّا به مقصود خود نايل نيامدند كه دست خداوند بر فراز دستان آنها بود. یُرِيدُونَ أَن یُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَیَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَن یُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَالْكَافِرُونَ؛ خواهند پرتو خدا را با دهانهاى خويش فرو نشانند امّا خداوند چنين نخواهد مگر آنكه پرتو خويش را به انجام رساند، هر چند كه كافران نا خوش دارند.
پيامبر اكرم (ص) فرمودند: مهدی از فرزندان من است، نامش نام من (م ح م د) و كنيهاش كنيه من (ابوالقاسم) است، در صورت و سيرت از همه كس به من شبيهتر است. برای او غيبتی است كه در آن مردم دچار حيرت میگردند و بسياری از دستهها و گروههای مردم، گمراه میشوند، آنگاه مانند ستاره تابانی از پرده غيبت بدر آيد و زمين را پر از عدل و داد كند آن چنان كه پر از ظلم و ستم شده باشد.
از جمله القاب شريف آن حضرت مهدی، قائم، منتظر، خاتم، حجه، صاحب و منصور است؛ كه با بيان احاديث معصومين (ع)، وجه تناسب برخی از اين لقبها با وجود مباركش بيان میشود.
-مهدی
از حضرت امام جعفر صادق (ع) روايت شده است كه فرمود: هنگامی كه قائم قيام نمايد، بار ديگر مردم را به اسلام دعوت میكند و به احكام از بين رفته و فراموش شده آن آشنا میگرداند و چون از جانب خداوند به امور گمشده و از ميان رفته راهنمايی میشود، او را مهدی میگويند.
-قائم
ابوحمزه ثمالی گويد: از حضرت امام محمد باقر (ع) پرسيدم: ای پسر رسول خدا! مگر همه شما ائمه، قائم به حق نيستيد؟ فرمود: بلی. عرض كردم: پس چرا فقط امام زمان (ع) قائم ناميده شده است؟ فرمود: چون جدم امام حسين (ع) به شهادت رسيد، صدای ناله فرشتگان برخاست و به شدت به درگاه الهی گريستند و گفتند: پروردگارا! آيا قاتلين بهترين بندگان و زاده اشرف مخلوقات و برگزيده آفريد گانت را به حال خود می گذاری؟
خداوند به آنها وحی فرستا د كه ای فرشتگان من آرام گيريد، به عزت و جلالم سوگند،از آنها انتقام خواهم گرفت، هر چند بعد از گذشت زمانها باشد. آنگاه پروردگار عالم، امامان از اولاد امام حسين (ع) را به آنها نشان داد و فرشتگان از ديدن آنان مسرور گشتند. ناگاه ديدند يكی از آنها ايستاده است و نماز میگزارد. خداوند فرمود: به وسيله اين قائم از آنها انتقام میگيرم.
صقربن دلف میگويد به امام محمد تقی (ع) گفتم: ای فرزند رسول خدا! چرا آن حضرت را قائم می گويند؟ امام در پاسخ فرمودند: زيرا آن حضرت بعد از آن كه نامش از خاطرها فراموش میشود و اكثر معتقدين به امامتش از دين خدا بر میگردند، قيام میكند.
منبع: جام جم آنلاین
کلیدواژه: امام زمان امام حسن عسکری ولایت و امامت امام حسن عسکرى علیه السلام امام حسن ع امام زمان رسول خدا آن حضرت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۹۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام صادق (ع) شاکله اندیشه دینی را بنا نهاد
به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علیرضا اعرافی ظهر پنجشنبه در مراسم اختتامیه جشنواره علامه حلی گفت: امام صادق علیهالسلام جایگاه ممتاز و ویژه ای دارد و تراث به جا مانده از آن حضرت ۴۰ هزار حدیث و روایت است.
مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: آن حضرت ۴ هزار شاگرد داشته و این امر نشان از جایگاه ممتاز آن حضرت است که شاکله اندیشه دینی از آن حضرت بوده است.
وی ابراز داشت: ۴۰ هزار حدیث از امام صادق علیهالسلام و ۲۰ هزار حدیث امام باقر علیه السلام ثبت و ضبط شده که این آمار نیمی از تراث حدیثی شیعی است.
آیت الله اعرافی افزود: امام صادق علیهالسلام هم در جبهه مقابله با الحاد و اندیشه های انحرافی و هم در برابر جریان های سیاسی منحرف ایستادگی کرد.
وی تصریح کرد: حوزه های علمیه در ۱۰۰ سال اخیر و پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرچمدار مکتب امام صادق علیهالسلام بود.
امام جمعه قم اضافه کرد: امام راحل از فیضیه قم قیام خود را آغاز کرد و فصل جدیدی در تاریخ پدید آورد.
وی با اشاره به عملیات وعده صادق بیان کرد: این عملیات نه تنها یک عملیات نظامی بلکه عملیاتی تاریخی و تمدنی بوده که دنیا از این عملیات متحیر شد و قدرت جدیدی را پدید آورد.
آیت الله اعرافی ادامه داد: عملیات وعده صادق امتداد نهضت امام راحل بوده که امام راحل توانست عاشورای حسینی را در عصر حاضر بازنمایی کند.
وی با بیان اینکه امام راحل ۱۰۰ سال از زمان خود جلوتر بود عنوان کرد: امام عمق علمی و نگاه بلندی در زمینه نظام اسلامی و تمدن اسلامی داشت.
کد خبر 6095073