آغاز امامت امام زمان(عج) را تبریک بگوییم یا نه؟
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۰۰۸۳۷
حجتالاسلام مهدی گودرزی، سخنران مذهبی در گفتوگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس با اشاره به جشنهای مرسوم در روز ۹ ربیعالاول اظهار داشت: امام صادق(ع) میفرماید: «شِیعَتُنا خُلِقُوا مِنْ فاضِلِ طِینِتِنا وَ عُجِنُوا بِماءِ وَلایَتِنا یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا و یَفْرَحُونَ لِفَرَحِنا؛ شیعیان ما از بقیه خمیرمایه اولیه آفرینش ما آفریده شدهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هر مناسبتی برای شیعه میتواند دو حیثیت داشته باشد
وی با اشاره به اینکه البته ما در تاریخ شیعی عاشورا را داریم که هر روز بر این مصیبت عزادار هستیم، گفت: ممکن است روز میلاد امام زمان(عج) باشد و به تبع به شادی و سرور بپردازیم، اما از آنجا که حزن مصیبت سیدالشهدا اختصاص به روز عاشورا ندارد و در همه ایام و ساعات در قلب و جان شیعه وجود دارد، به واسطه آن عزای عاشورا در مجلس روضهای هم خوانده شود و اشکی ریخته شود. در روز میلاد امام حسین(ع) پیامبر(ص) همزمان که شاد بودند گریه هم کردند. شادی به خاطر ولادت امام حسین (ع) و گریه ایشان به خاطر خبر شهادت آن حضرت بود، بنابراین در هر مناسبت و اتفاقی برای ما دو حیثیت وجود دارد.
گودرزی با بیان اینکه به امامت رسیدن هر معصومی ارزشمند است، گفت: امامت هر معصومی، یک باب اتصال برای رسیدن ما به خداوند است. «در دعای ندبه نیز عرض میکنیم: «اَیْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الاَرْضِ وَالسَّماءِ» کجاست آن وجود مقدسی که سبب اتصال بین زمین و آسمان است و آسمان و زمین به واسطه او به همدیگر متصلاند. یعنی او واسطه است تا انسانهای زمینی آسمانی شوند.» او صراط مستقیم و طریق هدایت است؛ بنابراین آغاز امامت هر امام از حیث اینکه نعمت امامت برای ما ادامه یافته است، برای ما جشن است اما این مصادف با شهادت امام دیگری است.
تبریک آغاز امامت را به دلیل غصه شهادت پدرشان ابراز نمیکنیم
این سخنران مذهبی تصریح کرد: در این روز به واسطه غصه و غم امام باید به او تسلیت بگوییم، اما از حیث آغاز امامت هم تبریک دارد که در جمع هر دو اگرچه شاید ابراز نکردن تبریک بهتر باشد، اما اگر تبریکی هم بیان میشود، از باب برکتی است که از ناحیه خدا بر ما وارد شده، و از باب فراموش کردن حزن و غصه مصیبت امام شهید نیست.
وی گفت: همین اتفاق را در شأن و جایگاه پایینتری روز چهاردهم خرداد داریم که سالروز درگذشت امام خمینی(ره) و آغاز رهبری مقام معظم رهبری است که خود ایشان نیز من باب فقدان امام، محزون هستند. البته این روز از سویی برای ما نیز به واسطه نعمت وجودی مقام معظم رهبری جشن است، اما احترام نگه میداریم.
استفتائی از آیتالله بهجت برای روز هفتم صفر
گودرزی گفت: در سالهای گذشته که در روز هفتم صفر توامان برای میلاد امام موسی بن جعفر(ع) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) مجلس برگزار میشد، از آیتالله بهجت استفتائی شد که تکلیف چیست؟ ایشان فرمودند باید جمع بین این دو انجام شود و در مجلسی به ذکر فضائل هر دو بدون سرود و کفزنی پرداخته شود. این قضیه باید همراه با ذکاوت افراد باشد.
این سخنران مذهبی افزود: البته پررنگ شدن مراسم جشن آغاز امامت امام زمان(عج) یا تبریک این روز برای پوشاندن اقدامات انحرافی برخی است که در این روز رواج دارد. راهبرد جدی و قطعی شیعیان، تقریب مذاهب است و اگر این موضوع پررنگ میشود، برای پوشاندن آن اشتباه است.
۹ ربیعالاول، آغاز امامت امامی است که محققکننده غدیر است
وی گفت: در این روز امامی به امامت میرسد که آمال و آرزوی انبیاء و پیامبران بوده است. آغاز امامت امامی است که محققکننده غدیر است. در خطبه غدیریه پیامبر(ص) به امام زمان(عج) اشاره میکند. بنابراین جشن گرفتن روز امامت ایشان بدعت نیست، زیرا بدعت امری است که در دین وجود نداشته و ما آن را به دین نسبت دهیم. افرادی که این روز را جشن میگیرند به روایت یا نکته دینی استناد نمیکنند، بلکه از باب رجاء و ثواب و شکرگزاری نعمت وجودی امام زمان(عج) جشن میگیرند و تبریک میگویند.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: امام حسین عاشورا مهدی گودرزی جشن 9 ربیع الاول آغاز امامت امام زمان شیعه شهادت امام عسکری آغاز امامت امام امام زمان عج برای ما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۰۰۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دلایل مظلومیت امام صادق(ع) از زبان آیتالله علمالهدی
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: اگر امام صادق(ع) در امور سیاسی مداخله نمیکرد و در برابر حکومت عباسیان ادعایی نداشت، مسلماً این ظلم و ستم در حق حضرت روا داشته نمیشد اما اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، آیتالله سیداحمد علمالهدی در آیین عزای سالروز شهادت امام صادق(ع) که با حضور انبوه زائران، مجاوران و اقامهکنندگان اجتماع صادقیون مشهد در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد،اظهارداشت: ارزشمندترین سوگواره امام صادق(ع)، همین محفل و مجلسی است که شما در آن هستید. همین که روی فرش علیابن موسیالرضا(ع) برق اشک خود را به ساحت قدسی نوه مکرم آن ولی خدا نشان میدهید تا عزادار امامی باشید که حرم ندارد و امروز بهجز تعداد مختصری از شیعیان، هیچکس در جوار مرقد مطهرش اقامه عزا نمیکند.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت شناخت دلایل مظلومیت امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: شهرت اصلی امام صادق(ع) در میان ائمه اطهار(ع) به علم، دانش و تربیت اصحاب و شاگردان است اما آنچه باید در روز شهادت ایشان بیش از پیش موردتوجه قرار بگیرد، مظلومیت این امام همام و فلسفه مظلومیت ایشان است. باید بدانیم دلیل مظلومیت امام صادق(ع) چه بود و اساساً چرا حضرت تا این اندازه با برخورد قهری، سلبی و جنایتکارانه حاکمیت وقت روبرو میشد.
وی ادامه داد: از وجود اقدس امام صادق(ع) نقل شده که فرمود «مَن لَم یَعرِف سوء ما اتی عَلَینا مَن ظَلَمنا وَ ذهاب حَقنا وَ ما رَکبنا بِه فَهُوَ شَریک مَن اَتی اِلَینا فیما وَ لینابه» یعنی هرکس برای درک ظلمی که بر ما رفت، تلاش نکند و بر آن نکوشد، شریک همان ظالمی است که در مقابل ما عمل کرده است. این حدیث راوی اهمیت این شناخت است.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: همه باید بدانند که این ظلم بهطور انحصاری بر امام صادق(ع) روا داشته میشد و سایر علمای بلاد اسلامی نه تنها موردظلم نبودند بلکه از طرف حاکمیت منصور دوانیقی ملعون حمایت میشدند. این ظلم هم محدود به خوراندن زهر و شهادت حضرت نیست بلکه مربوط به تلاش مستمر و مداوم بنیعباس برای سرکوب و تحقیر جریان تشیع است که در طول سالیان دراز دنبال شد.
وی تأکیدکرد: نه تعلیم دین، نه تربیت شاگرد و نه آموزش علوم طبیعه هیچکدام علت اصلی مظلومیت حضرت نیست. امام صادق(ع) فقط یک عالم نبود که عدهای دورشان را بگیرند و فقط علوم دین فرابگیرند. امام صادق(ع) در مقام حجت بالغه الهی ادعای امامت داشت و این ادعا از نظر دستگاه حاکم به عنوان یک آفت قطعی در برابر استمرار قدرت و حکومت آنها به شمار میرفت. اگر امام صادق(ع) در امور سیاسی مداخله نمیکرد و در برابر حکومت عباسیان ادعایی نداشت، مسلماً این ظلم و ستم در حق حضرت روا داشته نمیشد.
آیت الله علمالهدی با بیان اینکه امامت سیاسی، تکلیف ذاتی ائمه اطهار(ع) بوده است، گفت: برادران عزیز، خواهران گرامی، امام فقط شاگردپرور و عالم نیست. اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است. عمده وظیفه امام به این است که در پیشامد شرایط و موقعیت ها، یک نظام حاکمیتی تشکیل بدهد و به موازات امامت مرامی، امامت سیاسی جامعه را هم به دست بگیرد.
وی بیان کرد: سرچشمه همه مظالمی که در حق اهل بیت(ع) روا داشته شد، همین امامت سیاسی بود. بهخاطر همین موضوع بود که علیابن ابیطالب(ع) را در محراب، حسین ابنعلی(ع) را در گودی قتلگاه و سایر امامان معصوم را هرکدام در یک مقام به شهادت رساندند و در طول حیات بابرکتشان نیز انواع و اقسام جنایتها را درحق آن ها و پیروانشان انجام دادند. امامت سیاسی دشمن دارد. دشمنی که یک زمان حتی در مسجد شمشیر بر فرق ولی خدا میزند، یک زمان با اسب بر پیکر امام شهید میتازد و یک زمان نیز همچون منصور دوانیقی ملعون، امام صادق(ع) را با دست بسته و لباس خانه در خیابان پشت اسب میکشاند. این قساوت دشمن خداست و امروز هم دشمنان دین اینچنین هستند.
انتهای پیام/282/.